De klant is koning

Een klant van ons had een specifieke wens.
Zijn bedrijf heeft een punt in zijn naam.
En die punt wilde hij graag terugzien in de domeinnaam.

Normaal gesproken kan dit niet in een domeinnaam, omdat een punt een scheidingsteken is tussen subdomein en domein, of domeinnaam en tld.

Als voorbeeld gebruik ik hier het fictieve bedrijf: Do.meinnaam

Als je do.meinnaam.nl zou aanvragen, dan krijg je het domein Meinnaam.nl.
Do is namelijk het gedeelte voor de subdomein en telt niet mee in de aanvraag van een domeinnaam.
Een subdomein maak je zelf pas later aan.

Dat is niet wat mijn klant wilde.
Maar door inderdaad een subdomein, genaamd Do, aan te maken, en daar de website op te plaatsen, zou hij toch krijgen wat hij wilde.

Verkeerde domeinnaam

Echter Meinnaam.nl strookte niet met de naam en aard van zijn bedrijf.

Daarom hebben we als advies gegeven om nòg een domein te registreren.
Hierin zou dan ook zijn belangrijkste zoekwoord verwerkt kunnen worden.

Stel dat het woord waarop hij gevonden zou willen worden websites zou zijn, dan zou hij een extra domein met de naam: domeinnaam-websites.nl kunnen registreren.

Omdat een subdomein als hoofdwebsite niet handig is, hebben we het nieuwe domein als hoofdwebsite gebruikt.

Automatisch verwijzen, redirect en seo

Het subdomein do.meinnaam.nl èn het domein www.meinnaam.nl laten we automatisch verwijzen naar www.domeinnaam-websites.nl.
We hebben dan twee vliegen in een klap.
De klant is blij, want zijn wens is gehonoreerd, en we de website nog meer geoptimaliseerd voor de SEO, want het zoekwoord Websites staat nu op een zeer hooggewaardeerde plaats, nl. in het domein.

Als in de toekomst een klant zijn bedrijfsnaam intikt (d.i. do.meinnaam.nl) in de adresbalk van zijn browser, komt hij automatisch op de juiste website terecht.
Dit geldt ook voor het (hulp)domein www.meinnaam.nl.

De kosten zijn minimaal. De kosten voor de aanvraag van een nieuwe domein en de kosten voor het doorverwijzen naar de hoofdwebsite. Tientjeswerk.