Linkbuilding, wat is dat?
Stel, je bent ondernemer en je hebt een website. Natuurlijk wil je met je website goed gevonden worden door jouw (potentiële) klanten. Dus is het belangrijk dat je bovenin de zoekmachine resultatenlijst komt te staan bij bijvoorbeeld Google.
En jij wil dat niet alleen, ook al je concurrenten hebben dezelfde vurige wens.
SEO
Je kunt niet met z’n allen bovenaan staan. Dus ga je op zoek naar manieren die er voor zorgen dat jij je concurrenten voorblijft en zij onder jou op Google’s zoekmachine resultaten lijst belanden.
Op het moment dat je hier serieus mee aan de gang gaat, begeef je je op het vlak van SEO: Search Engine Optimalisation. Oftewel zoekmachine optimalisatie.
Er zijn ruim 200 aspecten bekend waar Google naar kijkt om te bepalen hoe hoog jouw website mag scoren op de zoekmachinelijst. Er zijn er meer, maar dat houdt Google geheim.
Maar in dit artikel wil ik het hebben over een van die aspecten: linkbuilding.
Al vanaf de oprichting van Google’s zoekmachine kijkt Google naar het aantal links die naar je website gaan en het aantal die van jouw website naar andere plaatsen op het internet gaan. Dat gegeven bepaalde vooral in het begin het succes van Google. Hierdoor scoorden ze veel beter dan bijvoorbeeld Altavista of Bing. In no time wilden bedrijven alleen nog maar gevonden worden op Google, want dat gebruikten de meeste mensen.
Marketingbedrijven schoten uit de grond en boden aan om jouw bedrijf snel bovenaan de zoekmachinelijst te krijgen. Tenminste dat werd beloofd.
Linkbuilding, do’s en dont’s
Maar werkte dat wel, maakten deze bedrijven hun beloftes waar?
In het verleden werden door website eigenaren en marketingbedrijven trucjes uitgehaald om je website hoog te laten eindigen in de zoekmachine resultatenlijst. Hieronder noem ik de meest populaire. Ze hebben allemaal gewerkt, voor een tijdje….
Truc 1:
Zet alle woorden waarop je gevonden wilt worden onderaan de pagina in de kleur van de achtergrond zodat niemand het ziet, maar het er voor de zoekmachines er wel staat. Dit werkte maar even in het begin. Google kwam daar achter en strafte dit af. Nu haalt niemand het meer in zijn hoofd om dit toe te passen.
Truc 2:
Websites maken waarop alleen maar links staan naar andere websites. Linkfarms werden ze genoemd. Je ziet ze nog wel eens. Louche marketingbedrijven bieden je honderden, soms duizenden links aan naar je website waarmee je volgens hen heel snel bovenaan de zoekmachine resultatenlijst komt te staan. Backlinking heet dit. Dat heeft een tijdje gewerkt, maar Google wil graag (terecht) kwalitatieve goede backlinks zien. Dan pas is de beleving van de bezoeker optimaal. Dus deze linkfarms zagen sinds de update van Google’s algoritme in 2012 (Pinguin) hun bezoekersaantallen kelderen.
Truc 3:
Het volgende noem ik ook een truc, omdat het doel hetzelfde is als bij de voorgaande trucjes: zo hoog mogelijk in de zoekmachine resultatenlijst komen op oneigenlijke gronden. Ik heb het nu over Linkbuilding. Je kent ze wel, marketing bureau’s die je een mailtje sturen met de vraag of ze een link op je website mogen zetten en daar krijg je er een of meerdere links voor terug op websites die zij voor je klaar hebben staan. Deze websites zijn vaak gemaskeerde linkfarms. Er staat meer tekst omheen, er zijn meer pagina’s, maar het doel blijft hetzelfde: backlinks genereren voor hun klanten.
Als bezoeker van zo’n website voel je je vaak een beetje bekocht. De meeste zijn er dan ook zo snel mogelijk weer weg, want er staat niets op wat voor jou echt van waarde is. Het is dan ook een kwestie van tijd dat ook dit afgestraft gaat worden door Google.
Linkbuilding, wat werkt wel?
Wil je goed scoren bij Google, dan moet je in de schoenen van je bezoeker gaan staan. Want dat is het doel van Google: zorgen dat elke link die de bezoeker aanklikt van waarde is voor de bezoeker. Dus vraag jezelf continue af bij het schrijven van content voor je website: is dit de informatie waar mijn bezoeker naar op zoek is? En kan ik hem nog meer plaatsen wijzen waar hij goede informatie kan vinden?
Als andere websites dit ook gaan doen, en ze vinden jouw website (met interessante, relevante content) de moeite waard, dan zullen ze naar je website linken. En je krijgt op deze manier een waardevolle backlink. Deze manier van linkbuilding wordt ook wel linkearning genoemd. Je verdient een backlink vanwege je goede content.
Natuurlijk mag je blijven vragen naar een backlink, maar wees daar selectief in. De Reputatiecoach heeft in 2 delen helder uitgelegd (1 en 2) hoe je dat zou kunnen aanpakken.
Strategie
Jouw diensten die je website aanbiedt staan niet meer centraal. De bedoeling is dat de artikelen die je hierop publiceert (of infographics, podcasts, e-books) van toegevoegde waarde zullen zijn voor je doelgroep. Hiermee “verdien” je autoriteit en blijf je als merk/product/bedrijf langer bij je bezoekers hangen. Is de informatie echt interessant, dan wil men dat best delen. Je natuurlijk bereik wordt hierdoor groter, je doelgroep beter bereikt, je gunfactor wordt verhoogd, en uiteindelijk merk je dat ook aan de opdrachten die binnen gaan komen.
De strategie voor al je online uitingen is vooral gericht op informeren en dienen van je doelgroep.
Deze websites hebben een link verdiend:
Om dit artikel te maken ben ik op onderzoek gegaan en heb diverse websites bezocht. De volgende websites verdienen een link omdat ze waardevolle informatie geven waar je wat aan hebt als bedrijf of website eigenaar.
Frankwatching heeft een artikel gepubliceerd met 7 linkbuilding sites voor de startende ondernemer. Hier wordt wel nog als advies gegeven dat het geen kwaad kan om je website te laten opnemen in een startpagina, maar dit artikel van MarketingMed waarschuwt al voor mogelijke negatieve gevolgen voor links op startpagina’s bij de nieuwste update van Pinguin.
Ook Matt Cutts van Google heeft dit verder toegelicht in een video over linkbuilding (uit 2013)
Oh ja, en Onpage.org heeft daar het volgende nog aan toe te voegen: Penalties van Google voor onnatuurlijke uitgaande links.